På min gata i stan

  2014-10-12 / 22:21:58 / Allmänt /
Utomlands är jag en annan person, en roligare person. Jag vågar gå till fester alldeles själv, gå fram till människor jag aldrig träffat och börja prata, fråga frågor om hur allting funkar när jag inte fattar osv, och samtidigt känna mig så himla bekväm när jag gör det! Jag skäms inte på samma sätt som i Sverige, jag bryr mig inte lika mycket om utfallet, oroar mig inte så mycket om vad som kan gå fel utan bara kör liksom. Och jag älskar den här Madeleine, jag vill för alltid vara så här
 
Mina kära föräldrar är här på besök och igår hängde vi på min underbara lilla gata och i den lokala parken. Deras turistögon och lovord om min omgivning har fått mig att uppskatta och upptäcka allt på nytt, för det är rätt galet hur jäkla bra jag egentligen bor. Inom en radie av femtio meter från min ytterdörr har jag två chokladaffärer, två ostaffärer, två vinaffärer, två frukthandlare, två slakterier, tre restauranger, en blomaffär och fler bagerier/bakelseverkstäder än jag kan räkna. På lördagar har de en lite större marknad på min gata, men även på vardagarna är det liv och rörelse här runt knuten - frukthandlarna ropar ut dagens specialiteter, fransmännen sitter på caféerna och dricker espresso eller vin, cigarettröken bolmar var man än går och mynten klirrar när varor byter händer. Det är så härligt och jag ska härmed börja leva ännu mer yolo. Till att börja med köpte jag idag en ensam vit ros som nu förgyller min lilla lägenhet och har skapat en obligatorisk doftpaus påväg till toaletten. I går kväll satt jag och min vän Katarina sedan på ett café och gjorde det som alla gör här - glodde på folk. För caféstolarna här är alltid ställda som en publik ut mot gatan, som om det vore meningen. Aningen trött som jag var på vin tog jag en kopp varm choklad istället, och självklart var den en riktig en - med smält choklad och varm mjölk, eftersom kvalité är ett ledord för fransmännen när det kommer till mat.
 
I dag bar det av till Versailles! Pråligare pråligheter får man leta efter och helt ärligt är det ungefär varannan sekund någon i slottet som tar en selfie. Vistelsen blev lite kortare än väntat på grund av regn, men what the hell, alla kommunala sevärdheter är gratis om man är under 26, så det är ju bara att komma tillbaka en annan dag!
 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

design av: joannalicious