Det rullar på och snart är det jul

  2014-12-04 / 23:28:11 / Allmänt /
Det har lossnat nu. Franskan alltså. Jag förstår hundra gånger bättre än jag gjorde förra månaden, och jag klarar numera av att stå ensam i kassan och sköta alla kunder medan de andra är i köket. På franska. Det är såklart fortfarande oändligt långt kvar på min resa mot att bli flytande, men just ikväll vill jag bara götta mig i att det går framåt i alla fall.
 
I morgon är det after work på svensk-klubben igen, vilket brukar vara otroligt kul eftersom alla man träffat sen man kom hit liksom samlas där, plus en massa trevliga fransmän med extra överseende för ens franskakunskaper. Så det blir verkligen en mingelfest! Sedan på lördag är det julbasar i svenska kyrkan, vilket brukar vara extremt mysigt från vad jag har hört. Då blir det glögg och lusskatt bannemig. Jag letade pepparkakor idag i mataffären, men till min besikvelse fanns det inte, så jag har fått nöja mig med ytterligare ett tiotal clementiner ikväll. Igår drack jag varmt vin på en bar, vilket alltså är franska motsvarigheten till glögg, men utan alla julkryddor blev det ganska platt fall... Imorrn ska jag ta och leta reda på lite gammal hederlig glögg, köpa mig en amaryllis och kanske lite torkade nejlikor också. 
 
 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

design av: joannalicious