Flytt till Frankrike del 2

  2014-08-08 / 22:45:00 / Allmänt /
Dag fem: Mamma och jag semestrar fortfarande för fullt här i Languedoc i södra Frankrike. Vi äter och solar och badar och fönstershoppar och åker bil. Varje kväll sitter jag sedan med datorn i knät och försöker reda upp mitt liv.
 
För närvarande har jag tre "lägenheter" på G i Paris, men jag vet inte hur pass bra jag ligger till att faktiskt få någon på grund av det där ökända glappet som finns mellan utbud och efterfrågan på bostadsmarknader i allmänhet. Jag har dessutom gett upp att skaffa mig ett fruktplockarjobb här i söder, dels eftersom det nu är mitt emellan två skördeperioder, dels eftersom de ändå oftast använder maskiner på slättlandet och dels eftersom fruktodlingarna är så svåra att leta upp. Dock har jag istället fått napp på "jobb" via en hemsida som heter workaway.info. Den går ut på att man hjälper folk med till exempel jordbruk, trädgårdsodling, barnpassning, ekologiska projekt eller att valla turister i utbyte mot boende och mat, och på köpet får man nya vänner, ta del av kulturen och lära sig diverse saker. Fint va! Så från och med nästa vecka kommer jag troligtvis att hamra på plankor, gräva gropar och mata åsnor i Pyrenéerna, nära spanska gränsen. Kul!
 
För övrigt blir jag allt eftersom mer och mer motiverad att bo här ett tag. Den franska kulturen är inspirerande, och jag vill hinna lära känna den ordentligt för att sedan kunna ta med mig gobitarna hem till mitt vanliga liv. Och mest av allt vill jag passa på att få leka av mig här borta i utlandet innan jag hoppar på karriärståget i Sverige igen!
 


Ida

Gud vad glad jag är för din skull! Verkligen!!! Du förtjänar det här sååå mycket!

Savner deg kjempe mye jenta mi! <3

2014-08-10 @ 18:00:49
Patapouf Widing

Du kommer fixa allt galant där nere min Piaf!

2014-08-12 @ 23:11:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

design av: joannalicious