En ganska avgörande detalj

  2011-04-04 / 23:43:00 / Allmänt /
Igår var en riktigt bra dag, lite som en extra julafton, för det var god mat och både jag, Josse och Oscar fick presenter (eftersom alla har fyllt/ska fylla år). Jag fick en biocheck, en juicemaskin, årechoklad, body shop-grejer och två muminglas. Presenter helt i min smak!

Ända sedan jag kom hem från Afrika har det slagit mig hur mycket vädret och klimatet egentligen påverkar en människa. Sverige och Ghana är annorlunda på alla sätt och vis (verkligen ALLT är annorlunda), och när man tänker efter inser man hur mycket som faktiskt i grunden beror på skillnaden i klimat.

I Sverige är vi blyga, återhållsamma och har en massa normer hit och dit om vad man borde och inte borde göra (typ fråga ut någon man inte känner, sätta sig bredvid någon på bussen trots att det finns lediga dubbelsäten, fråga om att få hänga med någon man tror kan bli en bra kompis men som man bara träffat en gång..). Tror ni inte att det kan ha att göra med att vi lever inomhus under mer än halva året, och att det därför blir en stor grej att träffa människor? I Ghana finns det inte så mycket inomhus att vara i så man lever minst lika mycket utanför huset som inne och har hela byn som lekplats, så träffa människor gör man ju hela tiden. Och det märks, både på hur sociala de är och på att de inte är så noga med att allt ska låta korrekt, att man säger något spelar större roll än vad man säger.

I Sverige är vi jädrigt utseendefixerade. Var och varannan människa färgar håret, plattar håret, stylar håret, sminkar sig och spenderar en massa pengar på att ha kläder och smycken och väskor som sänder ut exakt rätt signaler till omvärlden om vad man är för person. Och när man inte pratar med folk man möter måste man ju förlita sig på sånt. I Ghana är man bara en människa med kropp och personlighet, som man kan välja att antingen gilla eller ogilla, och komplex verkar inte riktigt vara ett känt fenomen. Detta gäller i alla fall för den stora massan, rika ghananer gör nämligen allt för att visa att de är rika - snygga kläder, smycken, håruppsättningar, sparar långa fingernaglar (t.o.m. männen, för att visa att de inte behöver jobba med händerna) och äter sig riktigt feta för att visa att de har råd.

Mina tankar låter aldrig riktigt lika klockrena när jag ska försöka fästa dem på papper, men kan jag bara så ett litet frö i era hjärnor så de fortsätter tänka en stund på samma spår, så är jag nöjd!


Julia

Jag började tänka en massa på det du skrivit, och du har så rätt. Vi är så fokuserade på att utsidan ska attrahera människor och visa "vem vi är". Att ta ståndpunkt med utseende och kläder istället för att faktiskt prata och öppna oss,visa vem vi är och vad vi tycker! Allt är så inriktat på att man ska vara snygg, smart och bra klädd, att det mesta med att må bra och vara trygg i sig själv glöms bort...



Det är bra att du har varit i Ghana och skriver såna här saker så du ger mig något att fundera lite över när jag har tråkigt på starbucks! Och förresten, jag får smaka alla kakor och jag får gratis dryck på jobbet :D

2011-04-07 @ 00:31:30
URL: http://fransochjulia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

design av: joannalicious